خبرنامه
در سایت ثبت نام رایگان نمایید، و مشترك خبرنامه‌ی ما گردید. در این صورت اخبار، رویدادها و خبرهای ویژه‌ی سايت را از طریق e-mail دریافت خواهید نمود.



خبرنامه‌های بایگانی‌شده


سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

سابقه‌ی سفارشات گذشته

تماس با ما


تشریح فرآیند شمارش کالا
امتیاز : 14 كاربر به این نوشته امتیاز داده‌اند. امتیاز متوسط4.9
نوشته شده توسط : admin, در روز دوشنبه 29/10/1393, در گروه " آموزش نظام نوین "
بازدید : این نوشته تاكنون 10788 بار مشاهده شده است.
چكیده : تهیه کننده: مریم لطیفی( کارشناس پشتیبانی پایگاه داده شرکت فن‌آوران اطلاعات ارتباطات روزآمد) شمارش کالا فرآیندی است که در دوره‌های زمانی مختلف بابت ثبت موجودی کالا صحیح انبار_استخراج شده از انبارگردانی _ از طریق تطبیق مانده انبار ثبت شده در نرم‌افزار با اقلام واقعی موجود در انبار انجام می‌شود.

تشریح فرآیند شمارش کالا

مقدمه

براساس استانداردهای حسابداری، در انبارهای هر مجموعه سالانه باید حداقل یک‌بار انبارگردانی صورت گیرد. البته با توجه به ابعاد و اهمیت کالاها این زمان می‌تواند کوتاه‌تر هم در نظر گرفته شود. هدف از انبارگردانی به طور کلی شمارش موجودی اقلام کالا به منظور ایجاد اطمینان از وجود کمی و کیفی و کنترل کالاهاست.

در این راستا لازم است قواعدی در حین انبارگردانی انجام پذیرد. از جمله این قواعد می‌توان به الصاق تگ به کالا، پلمب انبار، عدم ورود و خروج کارکنان و افراد به انبار، مرتب سازی کالاها و سایر موارد امنیتی اشاره کرد.

بخش اول: انبارگردانی

معرفی انبارگردانی

انبارگردانی معمولا طبق دستورالعمل مربوطه و در پایان سال انجام می‌شود. اما ممکن است انبارگردانی به هر دلیل از جمله لزوم تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و یا تحویل و تحول بین انبارداران و یا ... در طول سال نیز انجام شود. انبارگردانی با استفاده از تگ انبار گردانی و لیست شمارش کالا انجام مي‌شود. چنان‌چه سیستم انبار مکانیزه باشد تگ انبارگردانی و لیست اقلام قابل شمارش از سیستم مکانیزه به تفکیک هر طبقه کالا یا انبار قابل اخذ است.

عملیات انبارگردانی در سه مرحله به شرح ذیل انجام می‌شود:

  • مرحله‌ی قبل از شمارش
  • مرحله‌ی شمارش
  • مرحله‌ی بعد از شمارش

 

مرحله‌ی قبل از شمارش

در این مرحله اقداماتی چون انتشار دستورالعمل انبارگردانی، ارسال یک نسخه از دستورالعمل انبارگردانی به حسابرس مستقل جهت حضور در عملیات انبارگردانی به عنوان ناظر و هماهنگی‌های لازم و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای عملیات انجام می‌شود.

مرحله‌ی شمارش

شمارش کالا در سه مرحله انجام می‌شود. در هر مرحله تعداد هر کالا با استفاده از تگ انبارگردانی مشخص خواهد شد. مسئول انبارگردانی تگ‌های اولین شمارش را بررسی کرده و آن را با لیست موجودی ثبت شده در حسابداری انبار کنترل می‌کند. در صورتی‌که مغایرتی نداشته باشد، شمارش دوم را کنسل می‌کند. اگر مغایرتی نباشد، شمارش دوم نیز انجام می‌شود و در صورت مغایرت در شمارش دوم، شمارش نهایی با حضور انباردار و حسابرس و مسئول انبارگردانی انجام می‌شود. در پایان طبق گزارش انبارگردانی، کسری و اضافات به مدیریت گزارش می‌شود تا راجع به صدور سند تعدیل انبار و سند حسابداری اضافات و کسری‌ها تصمیم‌گیری شود.

برای جلوگیری از شمارش مجدد و یا شمارش نشدن قسمتی از موجودی‏ها لازم است در مدت زمان موجودی‌برداری جابه‌جایی اجناس بین قسمت‏های مختلف تا آنجا که ممکن است انجام نشود.

مرحله‌ی بعد از شمارش

عمده‌ی اقدام مربوط به این مرحله، مطابقت اقلام شمارش شده با سوابق دفتری موجودی کالا (با کاردکس حسابداری) است.

بخش دوم : انبارگرداني در نرم‌افزار نظام نوین مالی

صدور تگ انبارگردانی

از مسیر مدیریت کالا و خدمات// گزارش‌های کالا ، تگ انبارگردانی را انتخاب کنید. پس از انتخاب انبار می‌توانید با توجه به اقلام دارای موجودی در انبار انتخاب شده، اقلام دارای گردش در این انبار و یا کلیه کالاهای معرفی شده در نرم‌افزار نسبت به صدور تگ انبارگردانی اقدام نمایید.

در این بخش سیستم به ازای انبار انتخاب شده و هر کالا، یک برگ تگ ایجاد می‌کند. در برگه‌های چاپ شده برای هر کالا مطابق تصویر زیر، سه جدول برای سه مرحله شمارش پیش بینی شده است.


شمارش کالا

پس از شمارش فیزیکی کالا نوبت به ثبت اطلاعات تگ‌ها در نرم‌افزار است. برای این منظور از مسیر مدیریت کالا و خدمات// نگهداری کالا و خدمات // شمارش ، شمارش کالا را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب انبار و فعال کردن شمارش کالا، انبار انتخاب شده در این سال مالی غیرفعال می‌شود. بنابراین ثبت و یا تایید رسید و حواله دراین سال مالی برای این انبار امکان‌پذیر نخواهد بود.

توجه داشته باشید در صورتی پیش از فعال کردن شمارش کالا در انبار مورد نظر، عملیات انبار در سال بعد حتی با صدور رسید و حواله بدون شماره آغاز شده باشد، نهایی کردن شمارش کالا و انتقال موجودی صحیح به سال بعد امکان‌پذیر نخواهد بود.

پس از فعال کردن شمارش کالا تصویر زیر نمایش داده خواهد شد:


همان‌گونه که در تصویر بالا مشاهده می‌شود اطلاعاتی از قبیل کد و نام کالا، واحد سنجش و ... مشاهده می‌شود.

شمارش اول

ستون شمارش اول بابت درج موجودی کالای شمارش شده در مرحله اول در نظر گرفته شده است. پس از درج موجودی کالا و پردازش اطلاعات شمارش کالا در صورت وجود مغایرت بین موجودی نرم‌افزار با موجودی شمارش کالا، مغایرت محاسبه شده در ستون مغایرت نمایش داده خواهد شد. در غیر این صورت ستون مغایرت صفر و گزینه «نهایی شده» فعال خواهد شد.

با توجه به توضیحات ارائه شده در «2-1-1 مرحله شمارش» در صورتی که مغایرتی در شمارش اول و موجودی ثبت شده در نرم‌افزار وجود نداشته باشد، شمارش کالا برای این کالا نهایی شده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

پس از پردازش شمارش اول، ستون شمارش دوم فعال خواهد شد:


شمارش دوم

در این مرحله نیز مانند مرحله‌ی قبل پس از درج اطلاعات شمارش دوم و پردازش اطلاعات شمارش کالا، مغایرت محاسبه و ثبت خواهد شد. توجه داشته باشید در این مرحله، در صورتی‌که:

  1. مانده‌ی موجودی کالا در نرم‌افزار با عدد ثبت شده در شمارش دوم و یا؛
  2. اطلاعات وارد شده در شمارش اول با اطلاعات وارد شده در شمارش دوم؛
برابر باشد، همانند مرحله‌ی قبل، شمارش کالا برای این کالا نهایی و در غیر این صورت شمارش کالا به مرحله‌ی سوم منتقل خواهد شد.

 

شمارش سوم

در این مرحله نیز همانند مرحله‌ی قبل پس از درج اطلاعات شمارش سوم و پردازش اطلاعات شمارش کالا، مغایرت محاسبه و ثبت خواهد شد. توجه داشته باشید در این مرحله، اطلاعات ثبت شده برای اقلامی که شمارش سوم برای آنها نهایی نشده بود، به عنوان موجودی واقعی انبار ثبت شده و شمارش برای آن‌ها نیز نهایی خواهد شد.

در این مرحله، پس از نهایی شدن ثبت اطلاعات انبارگردانی، نرم‌افزار این قابلیت را دارد که به صورت خودکار «رسید اضافه انبار» برای کالاهایی دارای موجودی اضافه و یا «حواله کسر انبار» برای کالاهای دارای کسر موجودی، صادر کند.

پنج نکته در خصوص شمارش کالا

  1. رسید اضافه انبار برای نرخ‌گذاری به وضعیت «مدیریت کالا و خدمات //خرید کالا// نرخ گذاری رسید // اضافه انبار» منتقل و حواله‌ی کسر انبار نیز در «مدیریت کالا و خدمات // گزارش‌های کالا// لیست رسید/حواله» قابل مشاهده است.
  2. فرآیند صدور سند برای رسید و حواله ذکر شده همانند سایر رسید و حواله‌هاست. بنابراین رسید اضافه انبار بعد از نرخ‌گذاری و مشخص کردن تامین‌کننده به وضعیت رسیدهای آماده ثبت سند منتقل شده و سند حواله‌ی کسر انبار نیز بعد از نهایی شدن اسناد رسیدهای مرجع صادر خواهد شد.
  3. پس از نهایی شدن شمارش کالا، ثبت، تایید و یا تغییر اطلاعات این انبار در این سال مالی امکان‌پذیر نخواهد بود.
  4. امکان غیر فعال کردن شمارش کالا در مراحل اول و دوم با استفاده از گزینه" " وجود دارد.
  5. در صورتی که هیچ اطلاعاتی در هر مرحله شمارش کالا در ردیف‌های فعال درج نشود، عدد وارد شده صفر در نظر گرفته خواهد شد.


شما چه امتیازی به این نوشته می‌دهید؟

بازخورد بازدیدكنندگان

برای این نوشته كامنت بگذارید.
نام :
e-mail:
كامنت :


صفحه اصلی
نوشته‌ها
فلش‌كارت‌ها
فروشگاه
انجمن‌گفتگو
تماس با ما
© 1390 - 1384 شركت فن‌آوران اطلاعات و ارتباطات روزآمد، تمامی حقوق محفوظ است.