نرخگذاری
مقدمه:
وفق ماده 53 آیین نامه مالی و معاملاتی، کارپرداز ماموری است که نسبت به خرید، تدارک کالا و خدمات مورد نیاز طبق دستور مقامات مجاز با رعایت این آییننامه اقدام میکند. در این راستا، بخشی از تکمیل چرخهی خرید کالا در نرمافزار نظام نوین مالی باید توسط کارپردازان انجام شود. بدیهی است، کارپرداز ابتدا باید کالا را به انبار تحویل داده و از تحویل فاکتور به انباردار خودداری نماید و پس از بررسیهای لازم توسط انباردار، نسبت به اخذ رسید مکانیزه تحویل کالا از انباردار(که در آن نوع رسید مشخص شده است) اقدام و تمامی نسخ آن را امضا کند.
نرخگذاری رسید کالا در نرمافزار نظام نوین مالی
نرخگذاری رسید کالا و با توجه به نسخهای از رسید کالا که نزد کارپرداز است و به استناد فاکتور معتبر خرید کالا، از مسیر زیر صورت میگیرد.
مدیریت کالا و خدمات / خرید کالا / نرخگذاری رسید

تعیین سطح دسترسی به کارپردازان
به منظور ایجاد سطح دسترسی به کارپردازان در نرمافزار نظام نوین مالی، باید دو فرآیند به شرح زیر انجام شود:
دسترسی به قسمت "مدیریت کالا و خدمات"، منو"نرخگذاری رسید" و "فعال کردن رسیدهای مورد نظر"
به منظور دسترسی به موارد فوق باید از قسمت منابع انسانی/معرفی پرسنل، کارپرداز مورد نظر را در زیر مجموعه واحد تدارکات معرفی کنید. پس از اختصاص نام کاربری و رمز عبور، گزینهی "مدیریت کالا" را از قسمت دسترسی به منوهای اصلی فعال و گزینه "مجوز" را انتخاب کنید.

گزینههای مدیریت کالا و خدمات، نرخگذاری رسید و رسیدهای مورد نظر را فعال کنید.

دسترسی به انبارهای مورد نظر
پس از انجام مراحل موجود در بند فوق، باید از قسمت
مدیریت کالا و خدمات / نگهداریکالا /اطلاعاتپایه
گزینهی "معرفی انبار" را انتخاب کنید
و برای انبارهای مورد نظر، کارپرداز مربوطه را از انتخاب لیست پرسنل، انتخاب و پس از آن گزینه "مجاز" را بزنید و ذخیره کنید.

نکته:
چنانچه بعد از انتخاب گزینه "مجاز" گزینه "ذخیره" فعال نبود، گزینه "ویرایش" را انتخاب کرده تا گزینه "ذخیره فعال" شود.
فرآیند گردش عملیات نرخگذاری
فرآیند گردش عملیات، بر اساس نمودار زیر است:

در صورتی که انباردار نام کالا، تعداد و شماره درخواست خرید را به ثبت رسانده و ذخیره کرده باشد، رسید مزبور در قسمت "اطلاعات تایید نشده" نمایش داده میشود. انباردار پس از حصول اطمینان از ثبت اطلاعات، رسید را تایید میکند و پس از تایید، اطلاعات آن به کاردکسکالا و گردش کالا منتقل میشود.
نکته:
چنانچه رسید در قسمت اطلاعات تایید نشده باشد،

رسید مزبور در قسمت نرخگذاری نمایش داده میشود و میتوان عملیات نرخگذاری را انجام داد؛ ولی گزینهی "ارسال به حسابداری" غیر فعال است (بهدلیل اینکه رسید مزبور فاقد شماره سریال است).

زمانی که رسید از قسمت "اطلاعات تایید نشده"، تایید شود، گزینه مزبور فعال میشود و کارپرداز میتواند رسید را به حسابداری ارسال کند.

نمایش همه، فیلترینگ، خروجی اکسل
نمایش همه
در پنجرهی لیست رسید، برای مشاهدهی تمام رسیدها میتوان گزینهی "نمایش همه" را انتخاب کرد.

پس از مشاهدهی پیغام زیر، گزینه "بلی" را انتخاب کنید

فیلترینگ
در قسمت لیست رسید، میتوان برای سهولت بیشتر در انتخاب رسیدهای مورد نظر، از فیلترینگ استفاده کرد. چنانچه نشانهگر موس را روی سرستون هر یک از عنوانها ببرید، علامتی به شکل یک قیف کوچک نمایش داده میشود که با کلیک روی آن اطلاعات مورد نظر فیلتر میشود.

یا میتوان در قسمت سفید رنگ کلیک و اطلاعات مورد نظر را فیلتر کرد.

چنانچه بخواهیم شناسه رسید یا شماره سریال را صعودی به نزولی یا بالعکس کنید کافی است، روی سر ستون آن کلیک کنید تا اطلاعات، صعودی به نزولی شود.

و با کلیک بعدی، اطلاعات نزولی به صعودی میشود.

چنانچه بخواهیم اطلاعات را از حالت فیلتر خارج کنیم، کافی است؛ در قسمت پایین صفحه روی علامت ضربدر کلیک کرده تا از حالت فیلتر خارج شود.

نکته:
میتوان از لیست رسید خروجی اکسل تهیه کرد. فرایند انجام آن در تصویر زیر مشخص شده است.

سپس فایل مربوطه را در سیستم ذخیره کنید.

مواردی که باید کارپرداز در نرخگذاری رسید انجام دهد
در قسمت نرخگذاری رسید باید 4 آیتم مد نظر قرار گیرد:
نام فروشنده/تامین کننده
فی
عوامل افزاینده/کاهنده
شماره فاکتور را از روی فاکتور معتبر خرید در قسمت شرح رسید وارد کنید.

سپس فروشنده را از طریق "جستجو" یا "انتخاب از درخت" انتخاب کنید.

چنانچه فروشندهی مورد نظر در لیست انتخابی نباشد، کافی است؛ گزینهی "جدید" را انتخاب کنید،

گزینهی "افزودن" را انتخاب و از قسمت تفصیل1 فروشندهی مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر فروشندهی مورد نظر در پوشههای تفصیل 1 نباشد، باید توسط کارپرداز (فروشنده) ایجاد شود.
به منظور افزودن فروشنده به لیست فروشندگان، باید نام، کد، نوع پوشه و نوع فعالیت مشخص شود، سپس گزینه "ذخیره" انتخاب شود.

نکته:
چنانچه پس از انتخاب گزینه "جدید" با پیغام ذیل مواجه شدید

باید از قسمت منابع انسانی/معرفی پرسنل، کاربر مربوطه را انتخاب کرده، گزینه "ویرایش" را انتخاب کنید تا پنجره ویرایش کاربران باز شود. سپس گزینه "مجوزها" را انتخاب کنید.

از طریق مسیری که در تصویر مشخص شده گزینهی "ایجاد تامین کننده در لیست تفصیل1" را فعال و ذخیره کنید تا پیغام خطا از بین برود.

پس از درج شماره فاکتور و انتخاب فروشنده، باید "فی" هر ردیف را ثبت کنید (بعد از درج "فی" مورد نظر برای هر ردیف حتما باید گزینه تایید را انتخاب کنید).

چنانچه عوامل افزاینده (هزینهی حمل، نصب و راه اندازی، مالیات بر ارزش افزوده و...)/کاهنده(تخفیفات تجاری) وجود داشته باشد، باید به بهای تمام شدهی کالا اضافه شود. با استفاده از "تسهیم شود برای" و "شاخص تسهیم" میتوان مبالغ مزبور را به تمام ردیفها تسهیم کرد.
مثال:

اگر تخفیف 30،000 ریال ، مالیات بر ارزش افزوده(8%) 21،600 ریال و هزینه حمل 29،160 ریال باشد و بخواهید مبالغ فوق به تمام ردیفها تعلق بگیرد به شکل زیر صورت میگیرد

از قسمت عامل افزاینده/کاهنده، گزینه "سایر" را انتخاب کرده، گزینه "کاهنده" را فعال کنید

از قسمت "تسهیم شود برای" گزینه "تمام ردیف" را انتخاب کنید

از قسمت " شاخص تسهیم " گزینه "جمع کل" را انتخاب، و در قسمت "مبلغ"، 30،000 ریال(تخفیف) را تایپ کرده و گزینه تایید را انتخاب کنید.

از قسمت عامل افزاینده/کاهنده، گزینه "مالیات" را انتخاب کنید.

در قسمت "مبلغ"، 21،600 ریال(مالیات بر ارزش افزوده) را تایپ و گزینه "تایید" را انتخاب کنید.

در پایان از قسمت عامل افزاینده/کاهنده، گزینه "سایر" را انتخاب و گزینه "افزاینده" را فعال کنید.

در قسمت "مبلغ"، 29،160 ریال(هزینه حمل) را تایپ کرده و گزینه "افزودن عامل به ارقام قبلی"
را انتخاب کنید.


پس از اتمام مراحل فوق، فرآیند"نرخگذاری رسید" به اتمام میرسد و به منظور ارسال آن به واحد حسابداری، گزینهی "ذخیره و ارسال آن به حسابداری" را انتخاب کنید.

اگر رسید مزبور به واحد حسابداری ارسال شود (رسید مزبور به قسمت مدیریت مالی/حسابداری کالا، اموال و خدمات/ صدور اسناد حسابداری/رسیدهای آماده ثبت سند حسابداری، ارسال میشود) و مشخص شود که عملیات نرخگذاری به اشتباه صورت گرفته (از قبیل اشتباه انتخاب نام فروشنده یا فی)، میتوان با انتخاب گزینه "بازگرداندن رسید به نرخگذاری"

رسید مزبور را به مرحله نرخگذاری بازگردانید.
